søndag 25. oktober 2009

Bruksanvisning på oppdragelse:

Gi meg ros, si jeg er flink.
Gi meg oppmuntring, si at jeg kan.
Bare si at noe er vanskelig og tar tid å lære.
Gi meg troen på mitt selvbilde.
Gi meg tro på en egenverdi jeg kan leve med.
Vær der for meg når jeg krever lærdom,
og trosser for å finne grenser.

Vær tolmodig og vis meg grensen når jeg tråkker over.
Ikke straff meg for feil jeg ikke vet om,
men fortell meg hva som er rett.
Jeg tror på deg, du er mitt forbilde.
Gjør slik du vil jeg skal lære.
Vær min leder, og vær deg selv.

Lær meg at det er lov å le,
at det er lovå gråte,
at det er lov å bli sint.
Gjør det du, så tør jeg òg.
Le til meg, sammen med meg.
Men ikke av meg.

Er du sint på meg, forklar meg hvorfor.
Gråter du vil jeg trøste deg.
Men ikke gi meg skylden for dine tårer.
Det kan jeg ikke forsvare meg mot.

IKKE GÅ IFRA MEG
om kvelden når jeg trenger deg.
Gi meg trygghet til å sove alene,
ta deg tid til å høre på en vond drøm.
FORTELL AT DU ER GLAD I MEG.

Hold dine løfter,
så lærer jeg å holde mine.
Vær stolt av meg når jeg forteller
om feil jeg har begått.
Så lærer du meg ærlighet og fortrolighet.

Trøst og blås
når jeg har slått meg på kneet.
Ikke prøv å lære meg at det er farlig å klatre i trær og si; hva var det jeg sa.
Ikke straff meg med avvisende rygg når jeg prøver å utforske min radius.
Vær der for meg og hjelp meg å utforske.
Jeg er trygg på deg.

Ikke meg til å gjøre ting du ikke selv vil.
Ikke gi meg dårlig samvittighet
for å ha såret noen.
Jeg sårer ingen med vilje.
Jeg har ennå ikke lært hvordan man gjør.
Ikke snakk om mine uretferdigheter til andre.
Jeg stoler på deg. Det er mye jeg ikke kan.
Men du vil lære meg alt du kan og lede meg på rett vei,
slik at jeg kan få kunnskap du ikke kan gi meg.
Vær der for meg altid når jeg trenger deg,
da lærer du meg trygghet og tillit.
Og med det da kan jeg ALT!

Lykke til:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar